Музично-меморіальний музей Соломії Крушельницької
en / de

Музично-меморіальний музей
Соломії Крушельницької у Львові

Філія: Меморіальний музей Станіслава Людкевича

Веб-сайт створений за підтримки Управління культури та туризму Львівської міської ради.

Четвер, 17 серпня, 2017

23 серпня – 23 вересня 2017 р. - виставка "На вершині світової слави" в Одесі

 Відкриття виставки 23 серпня о 15.00 год. в приміщенні Одеського літературного музею (Одеса, вул. Ланжеронівська, 2).
У відкритті виставки братимуть участь директор Одеського літературного музею Ліптуга Тетяна Іванівна, головний хранитель фондів Музею С.Крушельницької Ірина Криворучка, завідувач наукового відділу Музею С.Крушельницької Данута Білавич, продюсер Алекс Ґутмахер (США), солісти Одеського національного академічного театру опери і балету.

Виступи Соломії Крушельницької в Одесі
2017 року музична громадськість відзначає 120-річчя від часу виступів Соломії Крушельницької на сцені Одеського міського театру. Упродовж листопада 1896 – березня 1897 рр. відбулося 35 вистав за участю видатної української співачки, серед яких опери “Фауст” Ш. Ґуно, “Жидівка” Ф. Галеві, “Трубадур”, “Бал-маскарад”, “Отелло” Дж. Верді, “Джоконда” А. Понк’єллі, “Тангойзер” Р. Ваґнера. Партнерами С. Крушельницької були співаки Картіка, Ланґоне, Чіротті, Ґіллярдіні, Дельфіно-Менотті, Міланова, Бела-Ґамба, Ландані, Занон, Ніколіні, Сібері. Крім виступів в оперних виставах, С. Крушельницька також брала участь в благодійних концертах.
Про одеський період творчої біографії співачки дізнаємося із спогадів її сестри Олени: “Їдемо на Україну! В Одесу на виступи їхала ціла італійська трупа, а в ній Соломія і я... Їхали в Мілано залізницею на Відень, Краків-Львів-Тернопіль, попри нашу хату в Білій... До Одеси приїхали під вечір... Нас стрінула на залізно-дорожньому двірци група з дирекції Одеської опери. Ми заїхали до готелю, побули там кілька днів, а потім прийшли до нас пара одеситів (подружжя), що жили близько театру, запросили нас, то є Соломію і мене, на свою квартиру. Там був фортепян, а одна їх дочка студіювала музику. Нам було там вигідно...”
Гастролі розпочалися оперою “Фауст” Ш. Ґуно. Преса високо оцінила виконання співачкою ролі Маргарити: “Панна Крушельницька виявилася достатньо видною ліричною співачкою, яка вміло поєднує симпатичні голосові здібності зі жвавою і реальною грою. Подальші дебюти панни Крушельницької познайомлять нас, звичайно, ще більше з видатними принадами артистки” (“Одесскія Новості”).
“Друга опера “Жидівка” (“Дочка кардинала”) Ф. Галеві. Ту вже була Соломія неперевершена. Були захоплені її грою і співом. Вона грала так, що не повірити було, що Соломія не єврейка. В цій опері вона вже виступала у Львові і багато навчилася від актора – тенора Шляфенберґа, що грав прекрасно” (Олена Крушельницька-Охримович “Три роки в подорожах з артисткою”).
Слова Олени підтверджує і часопис “Одесскія Новості”: “Опера була виконана з рідким ансамблем. П-а Крушельницька вельми типічна Рахель, як під виглядом сценічним, так і вокальним. Можна сміло сказати, що в репертуарі сеї співачки партія Рахелі займає видне місце. Сим разом п. Крушельницька проявила в своїм співі много зрозуміння, індивідуальности і артистичного темпераменту: она очевидно одушевлялася і захоплює своїм одушевленням публику, котра радо заявляла оплесками своє признання артистці за її прегарне віддання ролі”.
Збереглося багато рецензій на виступи С. Крушельницької в одеських газетах, які часто передруковувала і львівська преса, яка уважно слідкувала за перебігом гастролей С. Крушельницької в Одесі. Так, львівський часопис “Діло” зазначав: “П-а Саломея Крушельницька, що гостить тепер в Одесі в “городськім театрі”, зазнає від тамошної критики вельми прихильні і вповні заслужені оцінки своїх виступів. “Новороссійскій Телеграф” пише: “П-а Крушельницька в партії Рахилі так і могла заясніти своїм визначним талантом. В другім акті, в арії “E dei ve nir” артистка, мимо того що мусіла співати три вечори по черзі, показала ся справдішною драматичною співачкою з огнем, електризуючим і одушевляючим слухачів. В інших же всіх сценах гра п-ни Крушельницької свідчила про се, що у талановитої артистки сценічні здібності не уступають єї визначним голосовим успіхам”.
Сама С. Крушельницька також була задоволена своїми виступами на сцені одеської опери. В одному з листів до письменника Михайла Павлика від 10 лютого 1897 р. написала так: “Про мої артистичні подвиги нічо й казати. Поступи великі я зробила, всі те кажуть, та й сама я виджу не лиш під взглядом вокальним, але також щодо гри драматичної. Представте собі, що зі всіх артисток, що тут разом зі мною виступають, мене ославили за таку, що найліпше грає. По газетах так і розхвалюють за таку реальну та правдиву, відчуту гру. Я ні при чому і не знаю, чи воно правда, чи ні. Та хто його знає?”
В Одесі Соломія Крушельницька познайомилася з багатьма відомими українцями, серед яких корифей українського театру Марко Кропивницький, який у той час гастролював в Одесі зі своєю трупою. 22 листопада 1896 р. одеська громадськість відзначала 25-річний ювілей акторської діяльності українського митця. З цієї нагоди Соломія Крушельницька надіслала М. Кропивницькому привітальну адресу. Це знайомство перейшло у приязні стосунки родин двох митців.
Серед нових знайомих С. Крушельницької в Одесі були родини відомого бібліографа Михайла Комарова та високопоставленого судового чиновника Супруненка, а також чеський музикант Йосиф Прібік.
3 березня 1897 р., на завершення гастролей Соломії Крушельницької, відбувся її бенефіс в опері “Отелло” Дж. Верді. Відгуки про цю подію знаходимо у львівському часописі “Зоря”: “А вже ж може нігде не витано і не прощано її так сердечно і одушевлено, як в Одесі. Оваціям, які виправила їй зібрана публіка, не було кінця. При тім дістала артистка хороші подарунки: срібну корону з написом “Талановитій артистці”, чудову бранзолєту з написом “Славній артистці від земляків”, срібний ґранований сервіс столовий, альбом з написом “Ідеальній Дездемоні”, – не згадуючи про цьвіти, букети і т. и. На прощанє провели нашу землячку на дворець желізниці і наші земляки Українці і Росияне, Поляки та и.” А одесит Андрій Бобенко на прощання написав С. Крушельницькій вірш-присвяту.

Данута Білавич, зав. наукового відділу Музею Соломії Крушельницької

 

Архів

 

Довідка для відвідувачів

Музично-меморіальний музей С. Крушельницької
79000, м. Львів, вул. С. Крушельницької, 23.
Тел. 38(032) 261-04-76, тел/факс 261-04-74
e-mail: muzejsk@ukr.net

Експозиція музею працює щодня з 10 до 17 год.
Вихідний день – вівторок.

Філія: Меморіальний музей С. Людкевича
79011, м. Львів, вул. С. Людкевича, 7.


Тимчасово відвідувачів не приймає